W dobie mediów społecznościowych trudno wyobrazić sobie markę, która poważnie myśli o kształtowaniu swojego wizerunku, bez profilu firmowego na Facebooku. Fanpage pozwala nie tylko na dotarcie z informacją o produkcie czy usługach do dużej liczby odbiorców, ale również na dwustronną komunikację z (potencjalnym) klientem. Na wstępnym etapie prowadzenia profilu zazwyczaj trudności nastręcza pozyskanie fanów. Z czasem jednak głównym problemem może okazać się fakt, że większość fanów jest… „martwa”.

Przykuwające wzrok zdjęcia, zabawne gify czy chwytliwe hasła mogą nie wystarczyć. Istotna jest interakcja. Fan nie chce być bierny. Jeżeli nie stworzymy mu okazji do wykazania się inicjatywą, to prawdopodobnie po powiększeniu łącznej liczby osób lubiących naszą stronę – wyda „ostatnie tchnienie”. O ile swojego polubienia nie cofnie.

Istnieje co najmniej kilka sposobów na „ożywienie” fanów. Publikacja treści, które zachęcają do komentowania i dyskusji, to przykład najprostszy. Fana można również włączyć w procesy decyzyjne dotyczące tematyki wpisów, zdjęcia w tle czy nawet zmiany nazwy naszej strony. Inaczej mówiąc, można z niego uczynić – przynajmniej do pewnego stopnia – współtwórcę profilu. Wystarczy przedstawić w poście propozycje i poprosić o wyrażenia zdania. Nic jednak tak nie angażuje fanów, jak atrakcyjny konkurs, który dodatkowo buduje pozytywne emocje wokół marki.

O tym, co należy wziąć pod uwagę podczas organizacji konkursu na Facebooku, powiedziano już wiele. Wybór odpowiedniego celu konkursu i nagrody, opracowanie przejrzystego regulaminu i nieskomplikowanego mechanizmu zabawy, przygotowanie skutecznej promocji konkursu – to wszystko kwestie kluczowe, od których zależy powodzenie akcji. Kolejną ważną sprawą jest podjęcie decyzji, czy konkurs zrealizować w postach na osi czasu naszego profilu, czy też przy pomocy aplikacji.

W postach możemy przeprowadzić akcję konkursową szybko, łatwo i przy stosunkowo niskich kosztach. Pod warunkiem, że akcja tego typu będzie wystarczająco interesująca, z pewnością wygeneruje ruch na naszym profilu, czego efektem będą „lajki” i komentarze pod postem konkursowym oraz nowi fani. Jeżeli natomiast dodatkowo zależy nam na innowacyjnej formie konkursu, możliwości gromadzenia danych o uczestnikach czy pełnej moderacji zgłoszonych prac – najlepszym  rozwiązaniem będzie skorzystanie z aplikacji konkursowej. Przygotowanie konkursu zajmie nam w tym wypadku nieco więcej czasu, a koszty jego wdrożenia będą wyższe, jednak w zamian zyskujemy gwarancję profesjonalizmu, co niewątpliwie pomoże nam wzmocnić wizerunek marki.

Akcje konkursowe oczywiście nie mogą trwać wiecznie. Nie ma w tym nic dziwnego, że po ich zakończeniu ruch na profilu firmowym zmniejsza się. Atrakcyjny konkurs może skutecznie pobudzić aktywność fanów i przysporzyć naszemu profilowi nowych sympatyków, ale tym, co w głównej mierze decyduje o sukcesie fanpage’a i sprawia, że użytkownicy Facebooka chcą do niego wrócić – są regularnie publikowane wartościowe wpisy. I o tym trzeba pamiętać.

Tomasz Kaczorowski